Saturday 7 April 2012

Takut untuk bercakap di depan khalayak ramai?

Salam readers,

mesti korang semua pernah rasa bercakap di depan khalayak ramai kan? macam mana perasaan korang? takut, berdebar, nak menangis, menggigil? Kalau korang pernah rasa macam tu maknanya korang ni manusia normal. ..*fuh, nasib baik kau nak cakap aku normal cah.*

Even pembahas, pemidato, penyajak pun akan rasa cuak walaupun dah beribu ribu kali berdiri atas pentas tu. Tapi ingat taw, control perasaan korang. Kalau susah sangat kan, focus on seseorang. maksudnya, tak payah la nak pandang sana sini, tengok dia je(make sure 'dia' tu tak menjatuhkan semangat korang la yer)> korang hanya pikir 'aku berdiri kat depan ni sebab aku nak sampaikan ilmu je, nanti semua orang boleh tahu'



presentation day

dah la kena speaking, tapi alhamdulillah! okay jugak la

Sekarang pun aku masih belajar nak bagi ucapan depan orang dan nak buat presentation. Tak salah kan kita berusaha nak memajukan diri kita sendiri.

Ada one time tu, masa majlis bersama yayasan terengganu, aku pergi bertanyakan soalan di depan ribuan orang, HAHA, nakal kan? saja je sebenarnya, nak try something new.

okay la. tatatititutu

No comments:

Post a Comment