Monday 27 August 2012

Dunia perlukan kita, bakal doktor

Salam semua

Sempena bulan syawal ni, jom la kita sama sama puasa 6! bukan selalu pon, sekali dalam setahun je.jom jom, yaallah naruh (bahasa jordan). So, topik hari ini is dunia perlukan kita, bakal doktor. Yes! nak jadi seorang doktor tak susah tapi tak mudah, faham tak maksudnya? HAHA. Maksudnya. path yang dilalui oleh seorang doktor sangat lama dan perlu sentiasa belajar banyak ilmu baru tapi boleh diatasi dengan sikap sabar.

Doktor yang aku cakap ni termasukla doktor gigi. Sama je semua. Sekarang pun, kami budak2 mep stand for middle east program yang akan ke jordan pada 8.9.2012 ni sedang menyiapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk menghadapi dunia seorang doktor.

Dulu, aku pernah mempertikaikan kerjaya doktor ni. Aku cakap "hish, bahaya la jadi doktor ni, melibatkan nyawa orang. Kalau silap bagi suntikan ke, silap bedah ke, mati a anak orang nanti" tapi selepas 3 bulan persediaan di intec, aku ubah persepsi aku "apa nak takut! hidup mati seorang pesakit terletak pada Allah. doktor hanya berusaha je tapi Allah yang tetapkan ajal maut seorang hamba-Nya".

So, bakal bakal doktor ! kuatkan semangat anda. Dalam dunia ni takde apa pun yang mudah tapi nak jadi seorang doktor yang baik, kita kena la perbanyakkan ilmu yang kita ada. Kalau boleh cari, cari la sebanyak mana yang boleh.

Beruntung nya kita ni bakal bakal doktor sebab kita diberi peluang untuk meneroka rahsia alam ni yang tak semua orang tahu. Contohnya, penyakit! mana datangnya penyakit, cara nak rawat, cara nak elakkan penyakit dan so on. Banyak sebenarnya kebaikan kita terima.

 gambar bakal bakal doktor dan dentist yang akan ke Jordan. Doakan kami berjaya di sana :)

dan satu lagi,  ramai orang fikir kerjaya doktor ni takde life, lifeless! sebenarnya korang salah dan aku cuba nak tukar mindset korang. Kita boleh cipta life kita sendiri ikut kehendak hati sendiri. korang nak jadi doktor yang sentiasa happy atau sentiasa stress! it's up to you, okay!

4 comments:

  1. NANTI UPDATE LA SKMO ECAH PASAL LIFE DINUNG K...JORDAN PKAI BHASA SNDIRI KE BUKAN ARAB KE

    ReplyDelete
  2. Salam ecah..nice post..yes,ats kte nk bntk life happy or stressful..may Allah ease our journey,insyaAllah..btw,sgt setuju psl bab yg kte blh teroka alam..byk sgt lg ilmu kena tuntut,tp ni lah prjuangan kte utk ummah kn dear..selain muhasabah diri snts..jazakiLlahu khairan katheer ya ecah! :))

    -Dunia perlukan kita,bakal doktor Muslim!insyaAllah.. ^^

    ReplyDelete
  3. insyaAllah pengemis redha ilahi :)

    ReplyDelete