Friday 31 August 2012

Macam mana nak jadi kawan yang baik

Hello peeps,

Alhamdulillah, harini majlis kesyukuran rumah aku berjalan dengan lancar fuh, selesai satu majlis! Mood = lega ! Tengah tengah busy layan tetamu, tetiba je dapat idea nak share dengan korang satu quote ni. Quote ni aku dapat daripada sorang kawan aku.her name is nailah zulkifli :)

TO DEAL WITH PEOPLE, WE HAVE TO KNOW THEIR SITUATION FIRST

Maksudnya, kalau kita nak cakap atau nak sampaikan sesuatu kat kawan tu, kita kena tahu situasi dia masa tu. contohnya, semalam korang suruh roomate kejut pukul 5 sebab nak main bola. Tapi bangun2, korang tengok jam da pukul 7. korang mesti macam bengang giler an and mesti nak marah kawan uw. Before korang marah dia, korang kena tahu kenapa dia tak kejut tadi? mungkin dia pon tertido, sebab letih sangat siapkan assignment sampai pukul 3 pagi ke, kan? sape tahu.!kalau macam tu, takleh salah kan dia. niat dia nak kejut korang tu ada cuma terlelap. So, moral of the story, berfikir dulu sebelum bertindak.!



From quote yang aku dapat tadi, aku berjaya cipta satu quote baru which is ------->

TO DEAL WITH PEOPLE, WE HAVE TO KNOW HOW TO DEAL WITH IT

Maksudnya, kalau kita nak berbincang atau bergurau dengan kawan tu, kita kena tahu cara bagaimana nak berbincang dengannya. Contohnya, kalau korang nak tegur kesalahan kawan korang tu, korang takleh a hentam keromo je. pergi sound direct atau perli perli dia. korang kena la guna cara berhemah. Perhatikan cara dia terima nasihat orang. Sebab tak semua orang boleh terima cara orang tegur ni.

No comments:

Post a Comment