Monday 26 March 2012

nasihat buat calon2 SPM

Assalamualaikum,

Macam mana SPM candidate? cuak x nak ambil SPM tahun nie? Ala, mungkin sekarang tak rasa lagi kan. sebab ye la. SPM bulan 12, sekarang baru bulan 3 kan... tapi ingat! tahun ni bukan honeymoon year taw! so, hari ni, aku nak share dengan korang experience2 yang aku gain semasa menjadi SPM candidate.

Bear in your mind, semua orang ada peluang nak dapat straight A, antara NAK atau TAK NAK je. Kalau korang nak berjaya, please la, sacrifice sikit sebab nanti korang akan menyesal.mesrti ada yang akan cakap *kalaulah aku study betul2 dulu, kalaulah aku tak main dulu*.


Tapi nak belajar pun mesti ada cara, teknik dan strategi taw. Kenali diri anda dulu!penting taw..

Kepada mereka yang tak boleh study sorang2 tu--------->

           cari kawan untuk buat study group. contohnya, bio kan banyak step nak kena hafal.kalau nak hafal sorang2 tu, memang pengsan la. sebab korang ni bukan nya style study hard. so make it more smarter.  

          HAHA.. bincang dengan kawan2. *aku sebut, kau dengar.pastu kau tambah la kalau ada yang aku tertinggal.*main tanya2 soalan ke? make it fun. Dont be too stress.same la dengan fizik, kimia tu. 

         kalau nak study Add math plak, pastikan ada orang di depan anda yang sama2 tengah solve problem add math tu. kalau tak tahu, tanya la kawan tu. kalau korang buat sorang2, sampai mati pon tak jumpa jawapan.lain la kalau korang ni genius.

Kepada mereka yang suka study sorang2 ----------->

         Jangan duduk dekat dengan kawan2. sebab peratus untuk anda bercakap dengan kawan2 sangat tinggi. berbual kosong! cari satu tempat yang sunyi dan cuba untuk fokus sepenuhnya. tak kisah la orang nak cakap korang giler ke sebab cakap sorang2, just do it as long as you understand the method.Bio, fizik, kimia, Add math! the most killer subject.

Aku pernah jumpa satu situasi nie, dia suka belajar! hari2 belajar, tapi result dia still teruk , dpt C , D. Aku try ajak dia study sama2,tapi dia sendiri tak nak bantu diri dia.  dia lebih berminat nak study sorang2.

sebenarnya strategi belajar dia tu salah.Dia seorang yang malu nak bertanya.Dia tak boleh study sorang2 sebab dia lambat pick up apa yang cikgu ajar. 

tu je sedikit nasihat yang dapat aku berikan > remember! The most important thing is you have to know yourself more than the others.

#pesanan penaja: belajar la sesuatu dengan penuh minat dan keinginan untuk tahu


           

No comments:

Post a Comment